معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور ـ وزارت كشور
وزراي عضو كارگروه موضوع تصويب‌نامه شماره11034/ت34918 هـ مورخ 9/2/1385 بنابه پيشنهاد معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور و به استناد تبصره (1) ماده (70) تنفيذي قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، موضوع ماده (83) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب1383ـ آيين‌نامه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كارگروههاي تخصصي را به شرح زير تصويب نمودند:

آيين‌نامه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كارگروههاي تخصصي
ماده1ـ در اين آيين‌نامه، اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي‌روند:
1ـ قانون: قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب 1383ـ .
2ـ شورا: شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان.
3ـ دبيرخانه: دبيرخانه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كارگروههاي تخصصي.
ماده2ـ به منظور هماهنگي و تصميم‌گيري در امور برنامه‌ريزي، توسعه و عمران استانها و نظارت بر آنها و هدايت و تصويب طرحها در چهارچوب سياستها و برنامه‌هاي مصوب در كليه استانهاي كشور، شورا تشكيل مي‌شود.
ماده3ـ اعضاي شورا به شرح زير مي‌باشند:
1ـ استاندار (رييس)
2ـ معاون‌برنامه‌ريزي استانداري (دبير بدون حق رأي)
3ـ معاون عمراني استانداري.
4ـ رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان.
5 ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان.
6 ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
7ـ رييس سازمان بازرگاني استان.
8 ـ مديركل راه و ترابري استان.
9ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
10ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
11ـ رييس سازمان آموزش و پرورش استان.
12ـ مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان.
13ـ مديركل تعاون استان.
14ـ رييس شوراي هماهنگي بانكهاي استان.
15ـ مديركل صدا و سيماي مركز استان.
16ـ مديركل اطلاعات استان.
17ـ مديركل تربيت بدني استان.
18ـ رئيس سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان.
19ـ مديركل دفتر روستايي استانداري.
20ـ دو نفر صاحب نظر ترجيحاً از اساتيد دانشگاه به پيشنهاد استاندار و تصويب شورا (بدون حق رأي).
21ـ يك نفر از نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي به انتخاب مجمع نمايندگان استان (بدون حق رأي).
ماده4ـ  وظايف شورا براساس ماده (71) تنفيذي قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موضوع ماده (83) قانون مي‌باشد.
تبصره ـ موضوعات ارجاع شده توسط هيئت‌وزيران و شوراهاي عالي نيز در دستور جلسات شورا قرار مي‌گيرد.
ماده5 ـ هنگام طرح مباحث مربوط به هر دستگاه اجرايي از مسئول آن دستگاه با حق رأي براي شركت در جلسه شورا دعوت به عمل مي‌آيد.
ماده6 ـ دبير شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به هريك از شهرستانهاي استان از فرماندار آن شهرستان براي شركت در جلسه با حق رأي دعوت به‌عمل آورد.
ماده7ـ دبير شورا موظف است هنگام طرح مباحث مربوط به مسايل آمايش از نماينده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به انتخاب وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با حق رأي دعوت به عمل آورد.
ماده8 ـ شورا حداقل ماهي يك بار تشكيل جلسه خواهد داد كه با حضور حداقل دو سوم اعضاي صاحب رأي رسميت مي‌يابد و تصميمات آن با رأي موافق اكثريت اعضاي حاضر داراي حق رأي اتخاذ مي‌شود.
ماده9ـ اعضاي شورا شخصاً ملزم به شركت در جلسات شورا هستند.
تبصره ـ جلسه‌هاي شورا به رياست استاندار تشكيل مي‌شود و در غياب او جلسه شورا به رياست يكي از معاونان استانداري به انتخاب استاندار تشكيل خواهدشد.
ماده10ـ دبيرخانه شورا در استانداري خواهد بود و وظايف آن به شرح زير است:
الف ـ تهيه دستور كار جلسه‌هاي شورا، يك هفته قبل از برگزاري جلسه با هماهنگي رييس شورا و اطلاع كتبي آن به اعضا.
ب ـ ارسال تصميمات شورا، ظرف يك هفته پس از تشكيل جلسه، براي اعضا و دستگاههاي اجرايي ذي‌ربط.
ج ـ پيگيري مصوبات شورا.
ماده11ـ مصوبات شورا پس از ابلاغ براي دستگاههاي اجرايي و ستادي استان لازم‌الاجرا است.
ماده12ـ به منظور پيشبرد اهداف و انجام وظايف شورا، كارگروههاي تخصصي به‌شرح زير در هريك از استانهاي كشور تشكيل مي‌شود:
1ـ كارگروه تخصصي امور زيربنايي.
2ـ كارگروه تخصصي امور اقتصادي و توليدي.
3ـ كارگروه تخصصي امور اجتماعي و فرهنگي.
4ـ كارگروه تخصصي تحول اداري، بهره‌وري و فناوري اطلاعات.
5 ـ كارگروه تخصصي آمايش، محيط زيست و توسعه پايدار.
6 ـ كارگروه تخصصي اشتغال و سرمايه‌گذاري.
7ـ كارگروه تخصصي بانوان و خانواده.
8 ـ كارگروه تخصصي مسكن و شهرسازي.
9ـ كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي.
10ـ كارگروه تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري.
ماده13ـ اجراي تصميمات كارگروههاي تخصصي منوط به تصويب شورا است.
ماده14ـ دبيرخانه كارگروههاي تخصصي موضوع بندهاي 5.4.3.2.1 و 7 در استانداري و دبيرخانه كارگروه‌هاي تخصصي موضوع بندهاي 6 ، 8 ، 9 و 10 به ترتيب در سازمان كار و امور اجتماعي استان، سازمان مسكن و شهرسازي استان، دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي‌درماني استان و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان خواهدبود.
ماده15ـ كارگروههاي تخصصي مي‌توانند متناسب با وظايف محول شده، گروههاي كاري و كارشناسي در هريك از زمينه‌ها و محدوده‌هاي جغرافيايي تشكيل دهند. عناوين، وظايف و اعضاي گروههاي كاري به تصويب شورا خواهد رسيد.
ماده16ـ اعضاي كارگروههاي تخصصي موظفند حداقل يك هفته قبل از تشكيل جلسه، پيشنهادهاي خود را براي طرح در كارگروه به صورت كتبي به دبيرخانه كارگروه اعلام نمايند و پيشنهادها حسب نوبت و به ترتيب در كارگروه مطرح مي‌شوند.
تبصره ـ دبير كارگروه تخصصي موظف است دستور كار هر جلسه كارگروه را حداقل يك هفته قبل از برگزاري آن جلسه با هماهنگي رييس كارگروه تخصصي تهيه و به صورت كتبي به آگاهي اعضا برساند.
ماده17ـ جلسه كارگروههاي تخصصي با حضور دوسوم اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات آن با تأييد اكثريت اعضاي حاضر در جلسه اتخاذ و به شورا اعلام مي‌شود.
تبصره ـ دبير كارگروه تخصصي موظف است از مديران دستگاههاي اجرايي غير عضو هنگام طرح مباحث مربوط براي شركت در جلسه با حق رأي دعوت به عمل آورد.
ماده18ـ اعـضاي كارگـروهها موظفند شخصاً در جلسه كارگروه شركت نمايند. در غياب هريك از اعضا نماينده تام‌الاختيار او مي‌تواند با هماهنگي كارگروه در جلسه شركت نمايد.
ماده19ـ كارگروههاي تخصصي موظفند پيشنهادها و موضوعاتي را كه توسط شورا به آنها ارجاع مي‌شود بررسي و درخصوص آنها اظهارنظر نمايند.
تبصره ـ دبير كارگروه تخصصي موظف است يك نسخه از صورتجلسه كارگروه تخصصي را به دبيرخانه شورا ارسال نمايند.
ماده20ـ اعضا و وظايف كارگروه تخصصي امور زيربنايي به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ معاون هماهنگي امور عمراني استاندار (رييس).
2ـ مديركل دفتر فني استانداري (دبير).
3ـ نماينده تام‌الاختيار معاون برنامه‌ريزي استانداري.
4ـ مديركل راه و ترابري استان.
5 ـ مديرعامل شركت مخابرات استان.
6 ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان.
7ـ رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان.
8 ـ مديرعامل شركت برق منطقه‌اي استان.
9ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
10ـ يكي از شهرداران به انتخاب شهرداران استان.
11ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
12ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
13ـ مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان.
14ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
15ـ مديركل منابع طبيعي استان.
16ـ رييس شركت ملي گاز استان.
17ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي با تشخيص معاون امور عمراني استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع بند (الف) اين ماده، اشخاص زير نيز بدون حق رأي در جلسه‌هاي كارگروه شركت مي‌نمايند:
1ـ رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان.
2ـ يكي از اعضاي شوراي اسلامي استان به انتخاب شوراي استان.
3ـ سه نفر صاحب‌نظر دانشگاهي در امور مربوط، به پيشنهاد كارگروه با تأييد استاندار.
ب ـ وظايف:
 1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت بخشهاي مربوط به راه و ترابري، پست و مخابرات (ICT)، انرژي، عمران شهري، روستايي و عشايري استان در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و طرحهاي آمايش، توسعه و عمران استان.
2ـ پيشنهاد بودجه بخشهاي مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه سالانه كشور و بررسي مطالعات انجام‌شده درخصوص توجيه فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست ‌محيطي پروژه‌هاي جديد و اعتبارات موردنياز آنها.
3ـ ايجاد هماهنگي و وحدت‌رويه در برنامه‌ريزي توسعه و عمران شهري، روستايي و عشايري.
4ـ شناسايي و تدوين اولويتهاي پژوهشي در امور زيربنايي و ارايه به دبيرخانه شورا.
5 ـ بررسي و اظهارنظر در مورد برنامه‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي در استان در چارچوب اهداف، برنامه‌ها و سياستهاي بخش انرژي كشور.
6 ـ پيشنهاد بودجه سالانه استان براي اجراي برنامه‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي از محل منابع عمومي ـ ملي و استاني ـ و درآمدهاي استان، تعيين سهم هريك از دستگاههاي اجرايي استان و پيشنهاد توزيع بودجه پيشنهادي بين شهرستانهاي مختلف استان.
7ـ بررسي پيشنهادها و ارايه راهكارهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
7ـ1ـ كنترل و نظارت بر حمل كالا و مسافر و ارتقاي بهره‌وري و افزايش ايمني در فعاليتهاي مختلف حمل و نقل.
7ـ2ـ هماهنگي در توسعه سيستم‌هاي گازرساني و انتقال و پخش فرآورده‌هاي نفتي.
7ـ3ـ تشويق و توسعه سرمايه‌گذاري مردمي در بخشهاي مرتبط.
7ـ4ـ كاهش انحصارات و گسترش رقابت در امور تصدي بخشهاي مربوط.
7ـ 5 ـ جذب كمكها و مشاركتهاي مردمي براي اقدامات عمراني بخش مربوط به‌توزيع مناسب آنها.
7ـ6 ـ ايجاد هماهنگي لازم بين بخشهاي مؤثر در اجراي طرحهاي جامع شهرها و برنامه‌هاي مصوب توسعه و عمران ناحيه‌اي براي رفع موانع اداري، مالي و اجرايي طرحهاي يادشده.
7ـ7ـ طرحهاي هادي روستايي و تغييرات بعدي آنها.
7ـ 8 ـ طرحهاي توسعه و عمران و سلسله مراتب خدمات شهري و روستايي.
7ـ9ـ آگاه‌سازي، تبليغ و ترويج و آموزش در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي در استان، تعيين دستگاههاي اجرايي مسئول و پيگيري اجراي آن.
7ـ10ـ تشكيل واحد مديريت مصرف انرژي در بخشهاي مختلف استان.
7ـ11ـ اصلاحات و تجديدنظرهاي اصلاحي موردنياز در زمينه بهينه‌سازي مصرف انرژي براساس ارزيابيهاي انجام شده.
ماده21ـ اعضا و وظايف كارگروه تخصصي امور اقتصادي و توليدي به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ معاون برنامه‌ريزي استانداري (رييس).
2ـ مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري (دبير).
3 ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
4ـ رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان.
5 ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
6 ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
7ـ مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان.
8 ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
9ـ مديركل تعاون استان.
10ـ مديركل منابع طبيعي استان.
11ـ رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان.
12ـ رييس سازمان بازرگاني استان.
13‌ـ مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان.
14ـ سرپرست يكي از بانكهاي استان به انتخاب رؤساي بانكها (در استان تهران به‌پيشنهاد استاندار و تأييد وزير امور اقتصادي و دارايي).
15ـ رييس دانشگاه علوم پزشكي مركز استان (دراستان به پيشنهاد استاندار و تأييد وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي).
16ـ مديركل گمرك استان.
17ـ مديركل راه و ترابري استان.
18ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان.
19ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي به تشخيص معاون برنامه‌ريزي استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، اشخاص زير بدون حق رأي در جلسه‌هاي كار گروه شركت مي‌نمايند:
1ـ رييس مناطق آزاد يا ويژه اقتصادي استان.
2ـ رييس اتاق تعاون استان.
3ـ رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان.
4ـ رييس خانه صنعت و معدن استان.
5 ـ سه نفر از صاحب نظران دانشگاهي در امور صنعت، كشاورزي و خدمات به انتخاب استاندار.
6 ـ نماينده يكي از سازمانهاي بيمه‌اي به انتخاب معاون برنامه‌ريزي استاندار و تأييد شورا.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت بخشهاي مربوط به آب، كشاورزي و منابع طبيعي، صنعت و معدن، خدمات بازرگاني، سرمايه‌گذاري، اشتغال، توسعه صادرات غيرنفتي و ساير امور خدماتي در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و طرحهاي آمايش و توسعه و عمران استان.
2ـ پيشنهاد بودجه سالانه بخشهاي مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه سالانه كشور.
3ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي بخشهاي مربوط جهت ارايه به دبيرخانه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان.
4ـ ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي ذي‌ربط بخشهاي مربوط در اجراي پروژه‌هاي تملك داراييهاي سرمايه‌اي استان.
5 ـ بررسي مطالعات انجام‌شده در خصوص توجيه فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي پروژه‌هاي عمراني جديد استاني و اعتبارات مورد نياز آنها.
6 ـ بررسي پيشنهادها و ارايه راهكارهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
6 ـ1ـ رفع مشكلات اجرايي و ايجاد زمينه لازم به منظور توسعه بخشهاي ذي‌ربط.
6 ـ2ـ ارتقاي بهره‌وري از منابع و نهاده‌هاي بخشهاي ذي‌ربط.
6 ـ3ـ مصرف آب بازيافتي به منظور تأمين بخشي از آب كشاورزي.
6 ـ4ـ پوشش و توسعه بيمه‌هاي محصولات كشاورزي و دامي.
6 ـ 5 ـ واگذاري وظايف امور فعاليتهاي قابل واگذاري دستگاههاي اجرايي به بخش غيردولتي.
6 ـ6 ـ هماهنگ نمودن برنامه‌هاي بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت سازمانهاي مرتبط با بخشهاي زير مجموعه.
6 ـ7ـ توسعه فعاليتهاي بخشهاي ذي‌ربط با تأكيد بررفع نيازهاي استان، منطقه وكشور.
6 ـ 8 ـ تنظيم خط‌مشي‌هاي صادرات استان و تعيين كمكها و تسهيلات قابل ارايه به بخش صادرات فرآورده‌هاي توليدي و خدماتي استان، بررسي و رفع مشكلات و موانع موجود در بخش صادرات.
6 ـ 9ـ حمايت از توليدكنندگان بخشهاي مختلف اعم از صنعت و معدن، كشاورزي و خدمات از طريق توسعه مشاركت مردمي، فراهم آوردن امكانات زيربنايي، تسهيلات اعتباري و واگذاري با هدف اصلاح ساختار بخشهاي مربوط.
6 ـ10ـ ايجاد زمينه لازم به منظور توسعه صنايع كوچك دستي و روستايي، تكميلي و تبديلي كشاورزي.
6 ـ11ـ انتقال صنايع آلاينده و مزاحم به خارج از محدوده‌هاي جمعيتي از طريق هماهنگي با كارگروه تخصصي امور زيربنايي.
6 ـ12ـ ارايه پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات، در جهت اتخاذ تسهيلات لازم و رفع موانع و مشكلات بخشهاي مربوط به شورا.
6 ـ13ـ ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي ذي‌ربط جهت استفاده بهينه از امكانات موجود در بخشهاي مربوط.
6 ـ14ـ ايجاد ارتباط و هماهنگي با ساير نهادهاي مرتبط در بررسي موضوعات.
6ـ 15ـ فراهم كردن زمينه اجراي برنامه‌هاي مصوب توسعه بخشهاي مربوط.
6 ـ16ـ هماهنگي در ارايه تسهيلات به متقاضيان سرمايه‌گذاري خارجي.
تبصره1ـ دبيرخانه كارگروه، كانون مراجعه متقاضيان سرمايه‌گذاري خارجي در سطح استانها بوده و رابط اصلي مراوده با سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران به عنوان نهاد مركزي پذيرش و صدور مجوز سرمايه‌گذاري مي‌باشد.
تبصره2ـ به‌منظور تقويت توان كارشناسي كارگروه، سازمان سرمايه‌گذاري و كمكهاي اقتصادي و فني ايران، نسبت به ارايه كمكهاي آموزشي و فني مربوط اقدام مي‌نمايد. كارگروه مكلف است گزارش عملكرد خود را در زمينه‌هاي مربوط به سرمايه‌گذاري خارجي به صورت دوره‌اي (حداقل هر سه ماه يك بار) به سازمان مذكور ارايه نمايد.
تبصره3ـ با‌ تشكيل ‌اين كارگروه، تصويب‌نامه شماره 26420/ت31228هـ مورخ 1/6/1383 و اصلاحيه بعدي آن موضوع ستاد تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري استان لغومي‌گردد.
تبصره4ـ با تشكيل كارگروه تخصصي يادشده، كميته توسعه صادرات استان موضوع ماده (117) تنفيذي قانون برنامه سوم توسعه موضوع ماده (36) قانون، به عنوان زيرمجموعه اين كارگروه به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
ماده22ـ اعضاء و وظايف كارگروه تخصصي اموراجتماعي و فرهنگي به‌شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ معاون سياسي و امنيتي استاندار (رييس).
2ـ مديركل امور اجتماعي و شوراهاي استانداري (دبير)
3ـ نماينده تام‌الاختيار معاونت برنامه‌ريزي استانداري.
4ـ مشاور استاندار در امور بانوان.
5 ـ رييس سازمان آموزش و پرورش استان.
6 ـ مديركل صدا و سيماي مركز استان.
7ـ مديركل اطلاعات استان.
8 ـ رييس كل دادگستري استان.
9ـ نماينده سازمان ملي جوانان در استان.
10ـ فرمانده ناحيه انتظامي استان.
11ـ مديركل تربيت بدني استان.
12ـ رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان.
13ـ سه نفر از رؤساي دانشگاههاي استان به انتخاب استاندار.
14ـ مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي استان.
15ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
16ـ رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان.
17ـ مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان.
18ـ يكي از فرمانداران به انتخاب فرمانداران استان.
19ـ رييس سازمان تبليغات اسلامي استان.
20ـ فرمانده منطقه مقاومت بسيج استان.
21ـ رييس سازمان بهزيستي استان.
22ـ مديركل ثبت احوال استان.
23ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي با تشخيص معاون سياسي و امنيتي استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، نمايندگان نهادها و تشكلهاي زير بدون حق رأي در جلسه‌هاي كارگروه شركت مي‌كنند:
1ـ مديركل زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي استان.
2ـ يكي از اعضاي شوراي اسلامي استان به انتخاب شوراي يادشده.
3ـ دو نفر از صاحب‌نظران و يا اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و موسسات آموزشي مرتبط با امور اجتماعي به پيشنهاد كارگروه و تاييد استاندار.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلندمدت و ميان‌مدت و كوتاه‌مدت بخشهاي آموزش، پرورش، پژوهش، فرهنگ و هنر، ورزش، جوانان، تامين اجتماعي و امور قضايي در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و طرحهاي آمايش، توسعه و عمران استان.
2ـ پيشنهاد بودجه سالانه بخشهاي امور مرتبط با وظايف كارگروه در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه سالانه كشور و برنامه‌هاي ميان مدت.
3ـ برنامه‌ريزي براي توسعه مشاركت جوانان، بسيجيان و شناسايي مسايل، مشكلات و نيازهاي آنها در ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و آموزشي.
4ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي بخشهاي مرتبط با امور اجتماعي و ارايه به دبيرخانه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان.
5 ـ ارزيابي و نظارت بر عملكرد فعاليت دستگاههاي اجرايي مرتبط با بخش امور اجتماعي و فرهنگي.
6 ـ بررسي راهكارها و ارايه پيشنهادهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
6 ـ1ـ شناسايي مسايل، مشكلات و نيازهاي جوانان استان در كليه ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و آموزشي.
6 ـ2ـ هماهنگي جهت فراهم نمودن زمينه‌هاي لازم در رفع مشكلات جوانان و كاهش نابرابريهاي جنسيتي.
6 ـ3ـ ايجاد هماهنگي در سياستها و خط‌مشي‌هاي اجرايي جهت پيشبرد اهداف امور اجتماعي در استان.
6 ـ4ـ ساماندهي كمكها و جذب منابع غيرطبيعي در چارچوب سياستهاي بخشهاي زيرمجموعه.
6 ـ 5 ـ واگذاري وظايف و فعاليتهاي قابل واگذاري دستگاههاي دولتي مرتبط به بخش غيردولتي و مراجع ذي‌ربط.
6 ـ6 ـ ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي اجرايي در كليه برنامه‌ها و فعاليتها با هدف مشترك مخصوص در جهت كمك رساني به اقشار آسيب‌پذير.
6 ـ7ـ هماهنگي در طراحي ساماندهي گلزار شهدا و مراكز فرهنگي گلزار شهدا.
6 ـ 8 ـ هماهنگي در اجرايي كردن مصوبات مراجع قانوني ذي‌ربط.
ماده23ـ اعضا و وظايف كارگروه تخصصي تحول امور اداري، بهره‌وري و فناوري اطلاعات به شرح زير مي‌باشد:
الف اعضاء:
1ـ معاون اداري و مالي استانداري (رييس).
2ـ مديركل دفتر منابع انساني و تحول اداري استانداري (دبير).
3ـ نماينده تام‌الاختيار معاون برنامه‌ريزي استانداري.
4ـ رؤساي يكي از دانشگاههاي غيرپزشكي استان به پيشنهاد كار گروه و تأييد استاندار.
5 ـ مديرعامل شركت مخابرات استان.
6 ـ رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان.
7ـ مديركل صدا و سيماي مركز استان.
8 ـ رييس سازمان آموزش و پرورش استان.
9ـ يكي از فرمانداران استان به انتخاب استاندار.
10ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
11ـ رييس سازمان جهادكشاورزي استان.
12ـ دو نفر صاحب‌نظر با عضو هيئت‌علمي دانشگاهها به‌پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
13ـ مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري.
14ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي با تشخيص معاون اداري و مالي استانداري.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، نماينده تشكل‌هاي غيردولتي موجود در استان مرتبط با فعاليتهاي بهره‌وري بدون حق رأي در جلسه‌هاي كارگروه شركت مي‌نمايد.
ب ـ وظايف:
1ـ برنامه‌ريزي براي اجراي مصوبات شوراي عالي اداري، ستاد برنامه‌ريزي تحول اداري كشور و شوراها يا كميسيونهاي تحول اداري دستگاههاي اجرايي استان.
2ـ برنامه‌ريزي ارتقاي سلامت نظام اداري و بهبود حكمراني دولت، در استان.
3ـ راهبري و ايجاد هماهنگي لازم در اجراي طرحها و برنامه‌هاي مصوب در دستگاههاي اجرايي استان.
4ـ پيشنهاد توزيع بودجه سالانه تحول اداري به منظور تحقق برنامه‌هاي تحول اداري در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاي تهيه و تنظيم بودجه.
5 ـ نظارت بر اجراي تصميمات شوراي عالي اداري، ستاد برنامه‌ريزي و شوراها يا كميسيونهاي تحول اداري دستگاهها در سطح استان.
6 ـ شناسايي واگذاري وظايف و فعاليتهاي قابل واگذاري دستگاههاي اجرايي به بخش غيردولتي.
7ـ برنامه‌ريزي براي برگزاري همايشهاي توجيهي، ترويجي و آموزشي استان با هماهنگي ستاد برنامه‌ريزي تحول اداري كشور در چارچوب قوانين و مقررات مربوط.
8 ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي درخصوص تحول اداري، بهره‌وري و فناوري اطلاعات، توسعه منابع انساني و ارايه پيشنهاد به دبيرخانه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه.
9ـ بررسي و شناخت مسايل و مشكلات دستگاههاي اجرايي استان و شهرستان در اجراي برنامه‌هاي تحول اداري، بهره‌وري و فناوري اطلاعات و ارايه راهكارهاي مناسب جهت رفع آنها.
10ـ استانداردسازي بانكهاي اطلاعاتي موجود و بررسي طرحهاي مورد نياز براي تشكيل بانكهاي اطلاعاتي مورد نياز دستگاههاي اجرايي استان.
11ـ بررسي و ارايه روشهاي نظارت بر آموزشهاي شغلي و تخصصي كوتاه‌مدت كاركنان.
12ـ برنامه ريزي جهت اجراي مصوبات دولت، بخشنامه‌ها و قوانين مربوط به ارتقاي بهره‌وري نيروي انساني، سرمايه و كل عوامل در كليه بخشهاي اقتصادي در استان.
13ـ برنامه‌ريزي جهت تدوين برنامه‌ها و اسناد استاني بهره‌وري و هدف‌گذاري و تدوين شاخصهاي مؤثر و همچنين تعيين سهم بخشهاي مختلف استان در ارتقاي بهره‌وري و نظارت بر حسن اجراي آن.
14ـ رهبري و ايجاد هماهنگي لازم بين بخشهاي مختلف استان در جهت پيشبرد طرحها و برنامه‌هاي مصوب.
15ـ برنامه‌ريزي جهت اخذ استانداردهاي تعالي سازماني توسط بخشهاي مختلف استان با رويكرد اخذ جايزه ملي بهره‌وري.
16ـ بررسي پيشنهادها و طرحهاي ارايه شده به كارگروه در خصوص ارتقاي بهره‌وري از بخشهاي مختلف.
17ـ شناسايي برنامه‌ها و طرحهاي موفق در سطح استان و تعميم و گسترش آن به ساير بخشها و ارايه به ساير استانها و ستاد برنامه‌ريزي تحول اداري كشور.
18ـ تعريف و طراحي ساز و كارهاي لازم در جهت تسريع ارتقاي شاخصهاي بهره‌وري در بخشهاي مختلف استان با جلب همكاري و مشاركت تشكلهاي مردمي و گروههاي فعال غيردولتي.
19 ـ برنامه‌ريزي و هماهنگي به منظور ايجاد شبكه اطلاع‌رساني بين دستگاههاي اجرايي استان.
20 ـ برنامه‌ريزي براي توسعه پاركها و مراكز رشد علم و فناوري.
21ـ برنامه‌ريزي و انجام هماهنگي جهت توسعه شبكه‌هاي LAN و WAN.
22ـ برنامه‌ريزي به منظور توسعه كاربرد فناوري اطلاعات جهت اجرا در دستگاههاي اجرايي استان.
23ـ بررسي پيشنهادها و ارايه راهكارهاي لازم در زمينه‌هاي زير:
23ـ1ـ خلاقيت، نوآوري، ابتكار و جلب مشاركت دستگاههاي اجرايي استان در خصوص ايجاد انگيزه لازم براي افزايش كارايي و بهره‌وري دستگاهها از طريق استقرار نظام پيشنهادها و ارايه انديشه‌هاي نو در دستگاههاي اجرايي استان.
23ـ2ـ بهينه‌سازي ساختار، تركيب و توزيع نيروي انساني دستگاههاي اجرايي استان با مشاركت دستگاههاي اجرايي.
23ـ3 ـ ايجاد زمينه‌هاي مشاركت ميان دستگاهها براي اجراي طرحهاي استاني در زمينه تحول اداري.
23ـ4ـ جلب مشاركت مردم و واگذاري امور و وظايف به بخش غيردولتي براساس مصوبات شوراي‌عالي در سطح استان.
23ـ5 ـ تقويت و توسعه واحدها و نهادهاي تصميم‌گيرنده استاني.
23ـ 6 ـ شناسايي طرحها و برنامه‌هاي موفق تحول اداري در سطح استان و تعميم و گسترش آنها به ساير استانها از طريق ارايه برنامه به ستاد برنامه‌ريزي تحول اداري كشور به همراه گزارش توجيهي و مستندات لازم.
23ـ7ـ اجراي طرحهاي مربوط به اصلاح و مهندسي مجدد سيستم‌ها، روشها و رويه‌هاي مورد عمل در دستگاههاي اجرايي استان با گرايش ساده‌سازي مراحل انجام كار.
23ـ8 ـ ارائه پيشنهاد برنامه‌ريزي و پيگيري جهت اجراي نوسازي دولت و ارتقاي اثربخشي حاكميت به شورا.
ماده24ـ اعضاء و وظايف كارگروه تخصصي آمايش، محيط‌زيست و توسعه پايدار به‌شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ استاندار (رييس).
2ـ معاون برنامه‌ريزي استاندار.
3ـ مديركل دفتر برنامه‌ريزي و بودجه استانداري (دبير).
4ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان.
5 ـ مديركل حفاظت محيط‌زيست استان.
6 ـ نماينده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به انتخاب وزير دفاع و پشتيباني و نيروهاي مسلح.
7ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
8 ـ مديركل راه و ترابري استان.
9ـ رييس بنياد مسكن انقلاب‌اسلامي استان.
10ـ رييس سازمان جهادكشاورزي استان.
11ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
12ـ مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري.
13ـ مديركل اطلاعات استان.
14ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي به تشخيص معاون برنامه‌ريزي استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، نمايندگان نهادها و تشكلهاي زير نيز مي‌توانند بدون حق رأي در جلسات كارگروه شركت نمايند:
1ـ دو نفر صاحب نظر و يا عضو هيئت علمي دانشگاهها به پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
2ـ رييس شوراي اسلامي استان.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تعيين اولويت رشد براي سطوح مختلف مراكز شهري استان.
2ـ بررسي و اظهارنظر درخصوص مكان پروژه‌هاي بزرگ عمراني با عملكرد فرااستاني با توجه به طرحهاي توسعه و عمران و ملاحظه‌هاي زيست محيطي و آمايش سرزمين.
3ـ ايجاد هماهنگي در تهيه نقشه‌هاي GIS استان.
4ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي در امور آمايش و محيط زيست و پيشنهاد آن به‌دبيرخانه شورا.
5 ـ بررسي و تأييد مناطق مجاز براي استقرار صنايع استان.
6 ـ پيگيري و نظارت بر اجراي تصميمات هيئت‌وزيران درخصوص دولت سبز، در دستگاههاي اجرايي استان.
7ـ بررسي راهكارها و ارايه پيشنهادهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
7ـ1ـ طرح آمايش استان در چارچوب طرح آمايش ملي.
7ـ2ـ چارچوب و خطوط كلي ناظر بر برنامه‌هاي بلندمدت و ميان مدت استان در راستاي نظام برنامه‌‌ريزي كشور و طرح آمايش استان.
7ـ3ـ اولويت فضاها و محورهاي توسعه استان براساس نتايج طرح آمايش ملي و استاني.
7ـ4ـ طرحهاي مربوط به نحوه پراكندگي و استقرار جمعيت شهري و روستايي در چارچوب طرحهاي توسعه و عمران استان.
ماده25ـ اعضا و وظايف كارگروه تخصصي اشتغال و سرمايه‌گذاري به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ استاندار (رييس).
2ـ معاون برنامه‌ريزي استانداري.
3ـ رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان (دبير).
4ـ مديركل آمار و اطلاعات استانداري.
5 ـ مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري.
6 ـ رييس سازمان امور اقتصادي و دارايي استان.
7ـ رييس سازمان بازرگاني استان.
8 ـ مديركل تعاون استان.
9ـ رييس سازمان مناطق آزاد يا مناطق ويژه اقتصادي واقع در استان.
10ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
11ـ مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان.
12ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
13ـ رييس يكي از بانكهاي استان به انتخاب استاندار.
14ـ رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان.
15ـ رييس سازمان جهادكشاورزي استان.
16ـ رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن استان.
17ـ رييس خانه صنعت استان.
18ـ سه نفر از مديران عامل كارخانجات دولتي و غيردولتي مستقر در استان، به‌انتخاب استاندار.
19ـ دو نفر از اعضاي هيئت‌علمي دانشگاههاي استان به‌پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
20ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي به تشخيص معاون برنامه‌ريزي استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، نمايندگان نهادها، تشكلها و همچنين اشخاص صاحب‌نظر زير بدون حق رأي در جلسه‌هاي كارگروه شركت مي‌كنند:
1ـ يك نفر نماينده كارگران با معرفي كانون شوراي اسلامي استان.
2ـ نماينده مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي‌اسلامي به عنوان ناظر.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلندمدت و ميان مدت بخش اشتغال و آموزش فني و حرفه‌اي در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و طرحهاي آمايش و توسعه و عمران استان.
2ـ پيشنهاد بودجه سالانه بخش آموزش فني و حرفه‌اي استان در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه سالانه كشور.
3ـ نظارت بر عملكرد مناطق آزاد تجاري، ويژه اقتصادي و بازارچه‌هاي مرزي و فعاليت مراكز آموزشي فني و حرفه‌اي و علمي كاربردي در سطح استان و حل مسايل و مشكلات ناشي از عملكرد اين مراكز در استان.
4ـ بررسي و تهيه گزارشهاي تفصيلي و موردي درخصوص بازار كار و سياستهاي اشتغال استان و ارايه راه‌حل براي كاهش ميزان بيكاري در سطح استان به شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كميسيون اشتغال حسب مورد.
5 ـ تهيه سند اشتغال در بخشهاي جغرافيايي و شناسايي مزيت‌هاي استان و ارايه به‌وزارت كار و اموراجتماعي و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور جهت جمع‌بندي و تنظيم سند ملي توسعه بخش اشتغال براي تصويب هيئت‌وزيران.
6 ـ ايجاد بانك اطلاعات مربوط به ميزان انواع سپرده‌ها نزد سيستم بانكي استان و عملكرد سيستم بانكي درخصوص تسهيلات اعطايي به متقاضيان.
7ـ ايجاد و بهنگام نمودن بانك طرحهاي اشتغالزاي استان.
8 ـ تهيه گزارشهاي تحليلي مقطعي در زمينه سرانه انواع سپرده‌ها، تسهيلات اعطايي بانكها در سطح استان و مقايسه آن با سطح ملي.
9ـ بررسي طرحهاي توسعه اشتغال و كارآفريني.
10ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي در امور اشتغال، سرمايه‌گذاري و آموزش فني و حرفه‌اي و ارايه پيشنهاد به دبيرخانه شورا.
11ـ نظارت بر حسن اجراي طرحهاي اشتغالزا و هزينه كرد اعتبارات اشتغالزايي استان.
12ـ بررسي راهكارها و ارايه پيشنهادهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
12ـ1ـ تعيين فعاليتهاي اولويت‌دار از نظر استفاده از تسهيلات و اعتبارات بانكي (تكليفي و غيرتكليفي) استان، با رعايت اولويت اعطاي امتيازات ويژه به ايثارگران.
12ـ2ـ توزيع تسهيلات و منابع پيش‌بيني شده استان در قوانين بودجه و ساير مقررات و تصويب طرحها با رعايت اولويت براي ايثارگران با هدف جذب سرمايه يا توسعه اشتغال در استان.
12ـ3ـ شناسايي امكانات و محدوديتهاي آموزش فني و حرفه‌اي استان در زمينه‌هاي مختلف و تشويق بخش غيردولتي براي ايجاد مراكز آموزش فني و حرفه‌اي.
12ـ4ـ ايجاد هماهنگي در سياستها و خط‌مشيهاي اجرايي آموزش فني و حرفه‌اي استان به منظور هدفمندنمودن آموزشها و تطبيق آن با نياز بازار كار.
12ـ5 ـ فراهم‌نمودن بستر مناسب جهت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بخشهاي مختلف در استان.
12ـ6 ـ پيشبرد اهداف آموزش فني و حرفه‌اي استان.
12ـ7ـ هماهنگي در زمينه ايجاد اشتغال در مناطق توسعه نيافته و كمتر توسعه‌يافته استان.
12ـ8 ـ تسهيل و روان‌سازي فعاليت سرمايه‌گذاران در استان.
12ـ9ـ انجام هماهنگي با دستگاههاي اجرايي استان جهت اخذ مجوزهاي لازم.
12ـ10ـ حمايت، اطلاع‌رساني و ارايه مشورتهاي لازم به سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در طرحهاي مولد استان.
12ـ11ـ انجام هماهنگيهاي لازم توسط نمايندگان دستگاهها در واحدهاي اجرايي دستگاه ذي‌ربط آنها در ارتباط با حل مسايل و مشكلات اداري سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در استان.
12ـ12ـ هماهنگي لازم براي تشويق، جذب و توسعه سرمايه‌گذاري خارجي در استان.
12ـ13ـ برنامه‌ريزي براي اجراي مصوبات.
ماده 26ـ اعضاء و وظايف كارگروه تخصصي بانوان و خانواده به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ معاون سياسي و امنيتي استاندار (رييس).
2ـ مشاور استاندار در امور بانوان (دبير).
3ـ نماينده تام‌الاختيار معاونت برنامه‌ريزي استانداري.
4ـ مديركل دفتر آمار و اطلاعات استانداري.
5 ـ مديركل امور اجتماعي و شوراهاي استانداري.
6ـ رييس سازمان آموزش و پرورش استان.
7ـ مديركل صدا وسيماي مركز استان.
8 ـ مديركل اطلاعات استان.
9ـ رييس كل دادگستري استان.
10ـ نماينده سازمان ملي جوانان در استان.
11ـ فرمانده ناحيه انتظامي استان.
12ـ مديركل تربيت‌بدني استان.
13ـ رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان.
14ـ سه نفر از رؤساي دانشگاههاي استان به پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
15ـ مديركل فرهنگ و ارشاداسلامي استان.
16ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
17ـ رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران استان.
18ـ مديركل كميته امداد امام‌‌خميني (ره) استان.
19ـ يكي از فرمانداران به انتخاب استاندار.
20ـ رييس سازمان تبليغات اسلامي استان.
21ـ فرمانده منطقه مقاومت بسيج استان.
22ـ رييس سازمان بهزيستي استان.
23ـ مديركل ثبت احوال استان.
24ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي با تشخيص معاون سياسي و امنيتي استاندار.
تبصره ـ علاوه بر اعضاي موضوع اين ماده، نمايندگان نهادها و تشكلهاي زير بدون حق رأي در جلسه‌هاي كارگروه شركت مي‌كنند:
1ـ مديركل زندانها و اقدامات تأميني و تربيتي استان.
2ـ يكي از اعضاي شوراي اسلامي استان به انتخاب شوراي يادشده.
3ـ دو نفر از صاحب‌نظران و يا اعضاء هيئت علمي دانشگاهها و مؤسسات آموزشي مرتبط با امور اجتماعي به پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلندمدت و ميان مدت و كوتاه مدت مرتبط با امور بانوان و خانواده در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و طرحهاي آمايش، توسعه و عمران استان.
2ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي مرتبط با امور بانوان و خانواده و ارايه پيشنهاد به‌دبيرخانه شورا.
3ـ ارزيابي و نظارت بر عملكرد دستگاههاي اجرايي مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.
4ـ بررسي و راهكارها و ارايه پيشنهادهاي مناسب در زمينه‌هاي زير:
4ـ1ـ شناسايي مسايل، مشكلات و نيازهاي بانوان و خانواده استان در كليه ابعاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، آموزشي و بهداشتي.
4ـ2ـ هماهنگي جهت فراهم نمودن زمينه‌هاي لازم در رفع مشكلات بانوان و خانواده و كاهش نابرابري‌هاي جنسيتي در استان.
4ـ3ـ برنامه‌ريزي براي تقويت مشاركت همه جانبه بانوان و خانواده در استان.
4ـ4ـ ايجاد هماهنگي در سياستها و خط‌مشي‌هاي اجرايي جهت پيشبرد اهداف مرتبط با امور بانوان و خانواده در استان.
ماده27 ـ اعضاء و وظايف كارگروه تخصصي مسكن و شهرسازي به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ معاون هماهنگي امور عمراني استاندار (رييس).
2ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان (دبير).
3ـ نماينده تام‌الاختيار معاون برنامه‌ريزي استاندار.
4ـ مديركل راه و ترابري استان.
5 ـ مديرعامل شركت مخابرات استان.
6 ـ رييس بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان.
7ـ مديرعامل شركت توزيع برق استان.
8 ـ مديركل دفتر فني استانداري.
9ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
10ـ شهردار شهر مربوط (حسب مورد).
11ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
12ـ مديركل تعاون استان.
13ـ نماينده وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با انتخاب وزير.
14ـ مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان.
15ـ مديرعامل شركت گاز استان.
16ـ مديركل ثبت اسناد و املاك استان.
17ـ يكي از رؤساي بانكهاي استان (حسب مورد) با تشخيص معاون امور عمراني استاندار.
18ـ رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي استان.
19ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
20ـ نماينده ساير دستگاههاي اجرايي استان حسب مورد با حق رأي با تشخيص معاون هماهنگي امور عمراني استاندار.
21ـ يكي از اعضاي شوراي اسلامي استان به انتخاب شوراي يادشده.
22ـ دو نفر صاحب نظر دانشگاهي در امر مربوط، به پيشنهاد كارگروه و تأييد استاندار.
23ـ رييس سازمان مهندسي ساختمان استان (بدون حق رأي).
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلند مدت و ميان مدت طرحهاي توسعه و عمران استان، در چارچوب برنامه‌هاي توسعه و طرحهاي آمايش و توسعه عمران كشور.
2ـ پيشنهاد بودجه بخش مربوط در چارچوب بخشنامه‌ها و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه ساليانه كشور.
3ـ انجام وظايف مربوط به طرحهاي توسعه و عمران شهري، مجموعه‌اي شهري و طرحهاي جامع ناحيه‌اي و ساير طرحها و ضوابط كه به موجب آيين‌نامه نحوه بررسي و تصويب طرحهاي توسعه و عمران محلي، ناحيه‌اي، منطقه‌اي و ملي و مقررات شهرسازي و معماري كشـور، موضوع تصويـب‌نامه شماره 55837/ت21414هـ مـورخ 20/10/1378 به استانها محول گرديده است به استثناي وظايف مندرج در ماده (5) قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ـ مصوب 1351ـ .
4ـ تدوين اولويتهاي پژوهشي در امور مسكن و شهرسازي و معماري به منظور ارايه به دبيرخانه شورا.
5 ـ انجـام وظايـفي كـه در اجراي مـاده (30) قانـون در رابطـه با هويت بخـشـي به سيماي شهر و روستا، استحكام بخشي ساخت و سازها، دست‌يابي به توسعه پايدار و بهبود محيط زندگي در شهر و روستا به استانها محول شده يا خواهدشد.
6 ـ انجام وظايف كميسيون موضوع ماده (13) آيين‌نامه مربوط به استفاده از اراضي و احداث بنا و تأسيسات در خارج از محدوده قانوني و حريم شهرها، موضوع تصويب‌نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 در استان.
7ـ ايجاد هماهنگي لازم بين بخشهاي مؤثر در اجراي طرحهاي جامع و هادي شهرها و برنامه‌هاي مصوب توسعه و عمران ناحيه‌اي براي رفع موانع اداري، مالي و اجرايي و تحقق طرحهاي يادشده در استان.
8 ـ بررسي و تصويب طرحهاي هادي و ساماندهي فضا و سكونت‌گاههاي روستايي استان و تغييرات بعدي آنها در محدوده قوانين و مقررات مربوط و با رعايت سياستهاي مصوب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران.
9ـ بررسي و تصويب طرحهاي فضاهاي‌شهري (طراحي شهري) و روستايي و بدنه‌سازي ساختمانها و پروژه‌هاي بزرگ عمراني استان در محدوده قوانين و مقررات مربوط و با رعايت سياستهاي مصوب شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران.
10ـ بررسي و تصويب طرحهاي بهسازي، نوسازي و بازسازي و مرمت بافتهاي شهري و روستايي استان و آماده سازيهاي خارج از حيطه وظايف كميسيون ماده (5) قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران ـ مصوب 1351ـ .
11ـ ايجاد زمينه‌هاي لازم براي تشويق و توسعه سرمايه‌گذاريهاي مردمي در امر مسكن و شهرسازي در استان.
12ـ برنامه‌ريزي جهت ارتقاي كيفيت ساخت و سازها در استان در چارچوب قانون نظام مهندسي كنترل ساختمان ـ مصوب 1374ـ و سياستهاي ابلاغي.
13ـ اتخاذ تصميم راجع به شيوه‌هاي توسعه كمي و كيفي برنامه‌هاي مسكن استان، توليد صنعتي و استفاده از فن‌آوري‌هاي نو.
14ـ اتخاذ ساير تصميمات مرتبط با مسكن و شهرسازي در استان در چارچوب سياستهاي ابلاغي.
تبصره ـ با تشكيل اين كار گروه، تصويب‌نامه شماره 156690/ت36328هـ مورخ 28/11/1385 موضوع تشكيـل ستـاد هماهنگي تأميـن مسكن استان لغو و وظايـف آن به كارگروه يادشده محول مي‌گردد. همچنين كارگروه يادشده كليه وظايف شوراي مسكن كشور، موضوع (11) آيين‌نامه اجرايي بند (د) تبصره (6) قانون بودجه سال 1386 كل كشور، موضوع تصويب‌نامه شماره 30332/ت37057هـ مورخ 30/2/1386 در سطح استان را بر عهده دارد.
ماده28ـ اعضا و وظايف كارگروه تخصصي سلامت و امنيت‌غذايي به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ استاندار (رييس).
2ـ رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان (دبير).
3ـ مديركل سازمان صدا و سيماي مركز استان.
4ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
5 ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
6 ـ رييس شوراي هماهنگي نظام پزشكي در استان.
7ـ مديركل بازرگاني استان.
8 ـ مديركل تأمين اجتماعي استان.
9 ـ مديران عامل شركتهاي آب و فاضلاب شهري و روستايي.
10ـ رييس دادگستري استان.
11ـ مديركل تربيت بدني استان.
12ـ مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان.
13ـ رييس سازمان صنايع و معادن استان.
14ـ ساير مسئولان ذي‌ربط استاني حسب مورد با تشخيص دبير كارگروه.
تبصره1ـ در استانهاي با بيش از يك دانشگاه يا دانشكده، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دبير شورا را تعيين نموده و ساير رؤساي دانشگاه يا دانشكده نيز عضو شورا خواهندبود.
تبصره2ـ ساير مسؤولان (مديران و رؤسا) استاني سازمانها و دستگاههاي اجرايي حسب مورد به دعوت دبير شورا در جلسات شورا شركت مي‌نمايند.
تبصره3ـ رييس مجمع نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي و معاونان سلامت و غذا و دارو دانشگاه يا دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بدون حق رأي به دعوت دبير در جلسات شركت مي‌نمايند.
تبصره4ـ با تشكيل اين كارگروه تخصصي، تصويب‌نامه شماره 17520/ت27611هـ مورخ 4/4/1384، موضوع تشكيل كارگروه استاني پيشگيري از عفونت HIV و ايدز و كنترل آن، لغو مي‌گردد.
تبصره5 ـ به منظور پيشبرد اهداف و انجام وظايف كارگروه مذكور، كارگروههاي تخصصي حسب نياز در شهرستان تشكيل مي‌شوند. كارگروه شهرستان به رياست فرماندار و مسؤولان متناظر با اعضاي كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان در سطح شهرستان تشكيل و در راستاي وظايف كارگروه استان فعاليت مي‌كند.
نحوه تشكيل كارگروه شهرستان، تركيب اعضا و حدود وظايف آن طبق دستورالعملي است كه به تصويب كارگروه تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان مي‌رسد.
ب ـ وظايف:
1ـ اجرايي نمودن تصميمات شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي كه مورد تأييد هيئت وزيران قرار گرفته است، در سطح استان.
2ـ جمع‌آوري اطلاعات و اولويت‌بندي مشكلات استاني و انعكاس پيشنهادهاي مربوط به سلامت و امنيت غذايي به دبيرخانه شورا.
3ـ بررسي پيشنهادها و برنامه‌ريزي راهبردي ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني استان يا ساير دستگاههاي ذي‌ربط استانها در زمينه ارتقاي خدمات سلامتي و امنيت غذا در سطح استان.
4ـ هماهنگي در اجرايي كردن مصوباب مربوط به پيشگيري از عفونت HIV ايدز و كنترل آن و ارايه برنامه عملياتي ساليانه پيشگيري و كنترل بيماري در سطح استان و پيشگيري و هدايت آنها.
ماده29ـ اعضاء و وظايف كارگروه تخصصي ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به شرح زير مي‌باشد:
الف ـ اعضا:
1ـ استاندار (رييس).
2ـ معاون عمراني استاندار.
3ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان (دبير).
4ـ نماينده تام‌الاختيار معاون برنامه‌ريزي استاندار.
5 ـ رييس سازمان جهاد كشاورزي استان.
6 ـ مديركل حفاظت محيط زيست استان.
7ـ مديرعامل شركت برق منطقه‌اي استان.
8 ـ مديرعامل شركت آب منطقه‌اي استان.
9ـ مديركل گمرك استان.
10ـ مديركل راه و ترابري استان.
11ـ مديرعامل شركت گاز استان.
12ـ مديركل منابع طبيعي استان.
13ـ مديرامور اراضي استان.
14ـ مديرعامل شركت مخابرات استان.
15ـ رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان.
16ـ رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان.
ب ـ وظايف:
1ـ بررسي و تلفيق برنامه‌هاي بلندمدت، ميان‌مدت و كوتاه‌مدت حوزه‌هاي گردشگري، صنايع‌دستي و ميراث فرهنگي در چارچوب برنامه‌هاي توسعه كشور و توسعه عمران استان.
2ـ پيشنهاد بودجه سالانه بخشهاي‌مرتبط با وظايف در چارچوب بخشنامه و دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه سالانه كشور.
3ـ برنامه‌ريزي جهت توسعه مشاركت بخش غيردولتي در سرمايه‌گذاري زيرساختها و تأسيسات گردشگري در استان.
4ـ شناسايي و تدوين اولويتهاي پژوهشي در امور ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ارايه به دبيرخانه شورا.
5 ـ بررسي پيشنهادها و ارايه راهكارهاي مناسب در زمينه ايجاد هماهنگي لازم بين بخشهاي مؤثر در تحقق توسعه زير ساختها و احداث تأسيسات گردشگري در استان.
6 ـ ايجاد هماهنگي بين كليه دستگاهـهاي اجرايي در برنامه‌ها و فعاليتـهاي مربوط به ميراث فرهنگي و گردشگري در استان.
7ـ فراهم نمودن زمينه‌هاي ورود سرمايه‌هاي خارجي و داخلي براي توسعه زيرساختها و تأسيسات گردشگري متضمن جذب توانمنديهاي مديريتي در بهره‌برداري و توسعه امكانات بخش در استان.
8 ـ برنامه‌ريزي براي فراهم آوردن زمينه‌هاي توسعه آموزشهاي تخصصي در زمينه ارايه خدمات گردشگري در استان.
9ـ برنامه‌ريزي در خصوص سيستم‌هاي يك پارچه آمار و اطلاعات مديريتي در زمينه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در استان.
10ـ تهيه و تدوين سند توسعه گردشگري با رويكرد بهره‌برداري از طرفيتهاي ميراث فرهنگي، گردشگري وگسترش صنايع دستي در استان.
11ـ تدوين برنامه‌ها و اولويتهاي صنايع دستي و پيش‌بيني ساز و كار حمايتي از هنرمندان اين صنعت در استان.
12ـ ساماندهي و جذب منابع غيردولتي در حوزه ميراث فرهنگي در استان.
13ـ جلب و جذب مشاركتهاي بخش غيردولتي در محافظت از بناها و فضاهاي با ارزش فرهنگي تاريخي در استان.
14ـ تسهيل و جلب مشاركت بخش غيردولتي در هر سه حوزه گردشگري، صنايع دستي و ميراث فرهنگي در استان.
15ـ حذف موانع سرمايه‌گذاري از طريق پيشنهاد اصلاح قوانين و مقررات، تراكم‌زدايي از مقررات و رفع خلاءها به شورا.
16ـ انجام كليه امور مربوط به  ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در استان براساس پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
ماده30ـ اين آيين‌نامه جايگزين آيين‌نامه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و كارگروههاي تخصصي، موضوع تصويب‌نامه شماره 28503/ت33393هـ مورخ 10/5/1384 و اصلاحات بعدي آن مي‌گردد.
اين تصويب‌نامه در تاريخ 31/5/1387 به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.
معاون اول رئيس جمهور ـ پرويز داودي