فصل دوم_شورای عالی:
ماده 4 :تعداد نصاب هر کانون برای عضویت در شورای عالی ،متناسب با تعداد کارشناسان رسمی آن کانون،حداقل سه ماه قبل از برگزاری انتخابات در هر دوره انتخاباتی به وسیله شورای عالی تعیین و اعلام می گردد.

ماده 5 :نصاب کانونها برای عضویت در شورای عالی با در نظر گرفتن نسبت کل کارشناسان رسمی به تعداد هجده نفر اعضاءشورای عالی تعیین می گردد.چنانچه تعداد کارشناسان رسمی یک کانون(اعم از کارشناسان آن استان و کارشناسان استان دیگری که به دلیل نداشتن کانون مستقل عضو آن کانون محسوب می گردند)کمتر از نصاب لازم برای معرفی یک عضو باشند، کارشناسان آن کانون به ترتیب با کارشناسان نزدیکترین کانون یا کانونهای دیگر تجمیع و تعداد نصاب اعضاءبرای شورای عالی تعیین خواهد شد.

تبصره_پس از تعیین واعلام تعداد نصاب اعضای هر کانون داوطلبان در شورای عالی یک ماه مهلت دارند تادر کانون مربوط داوطلبی خود را ثبت نمایند.کانونها موظفند ظرف حداکثر پانزده روز از تاریخ پایان مهلت ثبت نام ،اسامی و آخرین وضعیت پروانه کارشناسی داوطلبان را به شورای عالی و در دوره اول به کانون استان تهران اعلام نمایند.
ماده 6 :شورای عالی بلافاصله پس از وصول تمامی اسامی داوطلبان که ثبت نام کرده اند فهرست اسامی و وضعیت پروانه آنان رادر اختیار کمیسیون تشخیص صلاحیت موضوع ماده(13)قانون قرار می دهد.
تبصره1_داوطلبان باید در زمان ثبت نام و اخذ رای دارای پروانه معتبر کارشناسی بوده و در حالت تعلیق نباشند.
تبصره2_شورای عالی پس از اخذ نظر کمیسیون ماده(13)بلافاصله فهرست اسامی داوطلبان واجد شرایط را به کانونهای مربوط اعلام می نماید.داوطلبانی که صلاحیت آنها رد شده می توانند از تاریخ اعلام کانون مربوط به آنان،ظرف مدت پنج روز اعتراض خود را به کانون مربوط تسلیم نمایند. کانون مزبور بلافاصله اعتراضات واصله را به کمیسیون ماده(13)منعکس نموده و کمیسیون یاد شده ظرف یک هفته نظریه قطعی خود را به کانون مربوط اعلام خواهد کرد.
ماده 7 :به منظور انتخاب اعضا شورای عالی پس از تعیین نصاب هر استان در روز و ساعت معینی در کانون مربوط در سراسر کشور انتخابات برگزار می شود.کارشناسان رسمی دادگستری عضو کانون مربوط می توانند به تعداد دوبرابر نصاب تعیین شده به کاندیداهای مورد نظر خود رای دهند.انتخاب شوندگان به ترتیب فوق در جلسه ای که درمحل شورای عالی تشکیل می شود و تاریخ آن از قبل تعیین و به اطلاع منتخبین رسیده از بین خود 18 نفر را به عنوان اعضاءشورای عالی انتخاب می نمایند.در هر صورت تعداد انتخاب شدگان در استان باید دو برابر نصاب تعیین شده باشد.
تبصره1_

کلیه هجده نفرباقیمانده ازمنتخبان مرحله اول،به عنوان”افراد ذخیره“کانونهای مربوط درشورای عالی محسوب می گردند تا چنانچه اعضاءاصلی کانون مربوط به هر دلیل از جمله فوت،استعفاء،تعلیق،ابطال پروانه کارشناسی یا غیبت غیر موجه عضویت خود را از دست دهند،“افراد ذخیره“آن کانون که به ترتیب حائز اکثریت آراء بوده برای بقیه مدت به عضویت اصلی شورای عالی درآیند.
تبصره2_چنانچه ”افراد ذخیره“نیز به دلائل فوق وجود نداشته باشند،انتخابات میان دوره ای در کانون مربوط انجام شده و دوبرابر نصاب تعیین شده مذکور انتخاب و معرفی می گردند تا در شورای عالی با حضور تمامی اعضاءاصلی و نیز”افراد ذخیره“کانونها که حداکثر سی وشش نفر خواهند بود،اعضاءاصلی مورد نیاز تا حد نصاب را انتخاب نمایند.در هر صورت رعایت نصاب تعیین شده برای کانونها اعم از اصلی و ذخیره باید مدنظر باشد.بقیه منتخبان مذکور ،“افراد ذخیره“ کانون مربوط برای باقیمانده مدت محسوب می گردند.
ماده 8 :مسوولیت اجرای انتخابات به عهده شورای عالی خواهد بود.معرفی کارشناسان موضوع ماده(13)قانون به رئیس قوه قضائیه و اجرای انتخابات شورای عالی و کلیه وظائفی که در قانون و این آئین نامه به عهده شورای عالی است،در دوره اول و قبل از تشکیل شورای عالی به عهده کانون استان تهران می باشد.
ماده 9 :محل برگزاری مرحله اول انتخابات شورای عالی،کانون استانها و در مرحله دوم کانون استان تهران یا شورای عالی می باشد. در مواردی که طبق قسمت اخیر ماده(5)این آیین نامه دو یا چند کانون و نمایندگی با یکدیگر تجمیع و رأی می دهند،محل برگزاری مرحله اول انتخابات در کانونهای مذکور خواهد بود که اعضای هر کانون برای اخذ رأی به کانون استان خود مراجعه می نمایند. حائزان اکثریت آراء در این محاسبه کارشناسی می باشد که بیشترین رأی را درصندوق کانونهای مذکور کسب نموده باشد،اعم از آراء اعضای مقیم کانونها و آراء اعضای استانهای دیگری که به دلیل نداشتن کانون مستقل عضو نمایندگی آن کانون می باشند.
ماده 10 :به منظور همکاری و هماهنگی کانونها در امر انتخابات شورای عالی و انتخاب سی وشش نفر مربوط(هجده نفر اعضای اصلی و هجده نفر افراد ذخیره)،بدوأ با تشکیل مجمع عمومی مرکب از اعضای هیئت مدیره کلیه کانونهای کشور که به دعوت کانون استان تهران تشکیل می گردد از بین کارشناسان معتبر نسبت به تعیین ”هیئت نظارت بر انتخابات شورای عالی ”برای هر استان به پیشنهاد هر یک از هیئت مدیره های استانها اقدام می گردد.تعداد اعضای هیئت نظارت مذکور باید به نحوی باشد که برای هر استان لااقل سه نفر به عنوان ناظر بر انتخابات ، به شرط آن که ناظران خود داوطلب عضویت در شورای عالی نباشند،انتخاب شوند.نحوه تشکیل ، حدنصاب ، اداره جلسه و سایر ضوابط مجمع عمومی هیات مدیره کانونها طبق نظامات و تشریفات مقرر در قانون و این آیین نامه می باشد که برای مجامع عمومی پیش بینی شده است.ماده 11 :انتخابات اعضای شورای عالی در یک روز و ساعت معین در کل کشور انجام و صندوق اخذ رای در محل کانونهای مربوط یا نمایندگیهای کانون ذی ربط مستقر می گردد.کارشناسان واجد شرایط رای دادن در ساعات تعیین شده برای تکمیل تعرفه منضم به رای و اخذ برگ مخصوص رای گیری شخصأ با در دست داشتن پروانه کارشناسی معتبر در محل صندوق کانون استان یا نمایندگی مربوط مراجعه و به طور مخفیانه رای خواهند داد.صندوق ها باید قبلا با نظارت ناظران منتخب مجمع عمومی هیئت مدیره ها لاک و مهر شده وبرگهای آراء نیز قبلا توسط ناظران مذکور امضاء و مهر گردد. تبصره _مجمع عمومی هیئت مدیره استانها می توانند در صورت داشتن امکانات اخذ رای در استانهایی که در آنها کانون تشکیل نشده و به صورت نمایندگی یکی از کانونها اداره می شوند ناظران را معرفی و در همان روز و ساعت و تاریخ اخذ رای ،در استانهای مذکور نیز صندوق اخذ رای مستقر نمایند .ماده 12 :پس از خاتمه مهلت اخذ رای،صندوق ها در محل کانون یا محل نمایندگی مربوط،با حضور ناظران منتخب مجمع عمومی هیئت مدیره کانونها و دو نفر نمایندگان هیئت مدیره کانون مربوط که خود داوطلب انتخاب در شورای عالی نمی باشند،مفتوح گردیده،شمارش و قرائت آراء انجام می گیرد.سپس اسامی منتخبان بر اساس آراء مأخوذه صندوق یا صندوق های اخذ رای آن استان به ترتیب آراء مکتسبه صورت مجلس و به امضاء اعضاء جلسه رسیده وبرای شورای عالی ارسال می شود.ماده 13 :اولین جلسه شورای عالی،حداکثر پانزده روز پس از انتخابات مرحله دوم،با حضور کلیه اعضاء اصلی تشکیل می گردد.در این جلسه،اعضاء از بین خود رئیس،نایب رئیس ،خزانه دار،کارپرداز،دونفر منشی ودونفر بازرس با اکثریت آراء انتخاب می نمایند. تبصره1_دعوت اعضاء برای تشکیل جلسه به وسیله رئیس شورای عالی صور ت می گیرد و در اولین دوره به دعوت رئیس کانون استان تهران می باشد. تبصره2_چنانچه در جلسه اول همه اعضاء شرکت ننمایند،ظرف یک هفته جلسه بعدی تشکیل و با حضور نصف به علاوه یک اعضاء اصلی رسمیت خواهد یافت.رای دو سوم حاضران در جلسه معتبر است. تبصره3_جلسات شورای عالی در هر ماه یک بار تشکیل می شود و در صورت ضرورت جلسات فوق العاده تشکیل خواهد شد.ماده 14 :چگونگی ایجاد تشکیلات سازمانی و تقسیم وظایف اعضاء شورای عالی طبق دستور العمل داخلی شورای مزبور صورت خواهد گرفت.ماده 15 :عضویت در شورای عالی افتخاری است و بابت عضویت و شرکت در جلسات حق الزحمه ای پرداخت نمی شود. تبصره_چنانچه هر یک از اعضاء به تشخیص و تصویب شورای عالی به صورت موظف در این شورا مشغول به کار گردند،با تصویب شورای یاد شده حق الزحمه ای متناسب برای دوران اشتغال به آنان پرداخت می گردد.ماده 16 :هزینه های جاری شورای عالی در بودجه ای که همه ساله توسط شورای مزبور تصویب می گردد،از محل درآمد کانون استانها به نسبت بودجه سالانه هر کانون تأمین می شود.کانونها مکلف به پرداخت این هزینه ها در ظرف سال می باشند.ماده 17 :شورای عالی می تواند از طریق کانونهای مستقل مربوط ، محدوده مورد عمل کارشناسان رسمی را به حوزه معینی منحصر نماید.کارشناسان رسمی موظفند نظاماتی را که از طریق شورای عالی با رعایت قانون و این آیین نامه اعلام می گردد رعایت نمایند.ماده 18 :شورای عالی می تواند از میان کارشناسان رسمی کانونهای کشور در هر رشته ، هیئت یا هیئتهایی مرکب از حداقل سه نفرکارشناس رسمی به عنوان کمیسیونهای مشورتی علمی و فنی کارشناسان آن رشته انتخاب نماید تا ضمن همکاری لازم در تهیه سوالات آزمون و نیز اعطاء صلاحیت اولیه یا اضافی به کارشناسان رسمی یا متقاضیان کارشناسی،نظر مشورتی خود را به شورای عالی و یا به کانونهائی که شورای عالی به آنها تفویض اختیار نموده اعلام نمایند.ماده 19 :به منظور هماهنگی و امکان استفاده از کارشناسان رسمی کشور در دعاوی خارجی و محاکم و مراجع بین المللی ،شورای عالی موظف است کارت و پروانه کارشناسان رسمی کل کشور را علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز تهیه و جهت استفاده آنها در اختیار کانونهای کشور قرار دهد.ماده 20 :اعضای شورای عالی برای مدت چهار سال با رای کارشناسان رسمی کل کشور انتخاب می شوند و انتخاب مجدد تنها برای یک دوره دیگر بلامانع است.ماده 21 :مکاتبات شورای عالی صرفا از طریق رئیس شورا در غیاب وی با نایب رئیس خواهد بود.ماده 22 :مقررات ، دستورالعملها وضوابطی که در حدود مقررات قانون و این آیین نامه توسط شورای عالی تصویب و ابلاغ می گردد و همچنین در کلیه مواردی که در اجرای این آیین نامه ابهاماتی پیش آید،نظر شورای عالی که با در نظر گرفتن مقررات قانون و این آیین نامه اعلام می گردد معتبر بوده و برای کلیه کارشناسان رسمی کانونها و مراجع مربوط لازم الرعایه می باشد. فصل سوم_مجامع عمومی:ماده 23 :اعضای مجامع عمومی هر کانون از کارشناسان رسمی آن کانون و همنچنین کارشناسان رسمی نزدیکترین استان مجاور که به لحاظ فقدان کانون مستقل عضو آن کانون هستند و دارای پروانه کارشناسی معتبر بوده و در حال تعلیق نباشند تشکیل می گردد.ماده 24 :چنانچه مجامع عمومی بر اساس بند(الف)ماده (6)قانون در دومین جلسه نیز نصاب لازم را نداشته باشد،دعوت از اعضاء تا تشکیل مجمع با نصاب لازم قانونی تجدید می شود.ماده 25 :در هیچ یک از مجامع ،وکالت از اعضاء دارای اعتبار نمی باشد.ماده 26 :در مواردی که مهلت تشکیل مجمع عمومی عادی گذشته و به هر دلیل از جمله عدم حد نصاب قانونی در جلسات اول و دوم مجمع عمومی عادی رسمیت نیافته و منتج به نتیجه نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می گردد.ماده 27 :در مواردی که نیاز به انتخابات میان دوره ای باشد و همچنین در سایر مواردی که ضرورت تشکیل مجمع فوق العاده را با رعایت دیگر مقررات قانون بنا به تشخیص هیئت مدیره کانون مربوط ایجاب نماید و تصمیمات متخذه جزو وظایف مجمع عمومی عادی نباشد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می گردد.ماده 28 :نصاب رسمیت جلسات مجامع عمومی عادی در مورد جلسات مجامع عمومی فوق العاده نیز لازم الرعایه است.ماده 29 :مهلت ثبت نام داوطلبان برای عضویت در هیئت مدیره کانون و بازرسان و دادستان انتظامی قبل از تشکیل مجامع عمومی از سوی شورای عالی از طریق درج در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار اعلان و توسط کانون مربوط اعلام می گردد. داوطلبان باید در مهلت تعیین شده به صورت کتبی تقاضای خود را در دفتر کانون مربوط ثبت نمایند.ماده 30 : منظور از شهر محل کانون مندرج در تبصره(1)ماده (9)قانون ، حوزه فعالیت کارشناس می باشد که در پروانه کارشناسی وی مشخص شده است.ماده 31: پس از پایان مهلت ثبت نام داوطلبان ،‌ دفتر کانون مربوط موظف است تقاضاهای ثبت شده و وضع پروانه داوطلبان و مشخصات کامل آنان را در اختیار کمیسیون ماده ( 13 ) قانون قرار دهد . کمیسیون موظف است ظرف مدت هفت روز شرایط داوطلبان را با شرایط مندرج در ماده ( 9 ) قانون تطبیق و نظر خود را به کانون مربوط اعلام نماید.ماده 32 :نظر کمیسیون بلافاصله در محل کانون مربوط اعلان می گردد.کارشناسان داوطلب که به نظر کمیسیون اعتراض دارند میتوانند ظرف سه روز از تاریخ اعلان ، اعتراض خود را به کانون مربوط تسلیم نمایند. اعتراضات واصله توسط کانون مربوط بلافاصله به شورایعالی ارسال می گردد و شورای مزبور حداکثر ظرف یک هفته رسیدگی و نظر خود را اعلام می نماید. نظر شورای عالی قطعی است.ماده 33 :پس از اعلام اسامی داوطلبان واجد صلاحیت ، مجمع عمومی در مهلت مقرر قانونی تشکیل می گردد و برای انتخاب رئیس و منشیان ، از بین اعضای حاضر در مجمع یک نفر به عنوان رئیس سنی و یک نفر منشی اداره جلسه را به عهده می گیرند و سپس رئیس و دو نفر منشی مجمع عمومی از سوی حاضران در مجمع و از بین اعضاء حاضر انتخاب می شوند.ماده 34 :هیئت نظارت از بین اعضاءحاضر در جلسه مجمع عمومی انتخاب می گردند.داوطلبان برای هیئت مدیره،بازرسان و دادستان انتظامی نمی توانند به عضویت هیئت نظارت انتخاب شوند.ماده 35 : اعضاءشورای عالی و هیئت مدیره کانونها و سایر اعضاءارکان کانونها موظفند همانند سایر کارشناسان رسمی ضمن اقدام برای تمدید بموقع پروانه کارشناسی خود ، سایر نظامات مربوط را از طریق کانون ذی ربط رعایت نمایند.ماده 36 :وظائف هیئت رئیسه و هیئت نظارت مجامع عمومی عبارتند از : الف_ایجاد نظم در برگزاری انتخابات. ب_توزیع اوراق اخذ رای پس از امضاء و مهر نمودن . ج_مراقبت در جمع آوری شمارش و قرائت آراء. د_تنظیم و امضاء صورتجلسه برگزاری انتخابات و تهیه فهرست منتخبان به ترتیب تعداد آرا مکتسبه. ه_اعلام نتیجه انتخابات به شورای عالی جهت صدور احکام مربوط. تبصره­_هیئت نظارت مکلف است قبل از اخذ رای صندوق خالی اخذ آراء را به رویت مجمع عمومی رسانیده و سپس آن را لاک و مهرنماید.ماده 37 :انتخابات به صورت جمعی و مخفی انجام می گیرد و رای باید روی اوراق چاپی دو قسمتی تایید شده وبه مهر وامضای هیئت نظارت به شرح زیر نوشته شود:در قسمتی از ورقه که نزد کانون باقی می ماند مشخصات کامل رای دهنده شامل موارد ذیل ثبت می گردد: الف_نام و نام خانوادگی و نام پدر. ب_شماره پروانه کارشناسی. ج_نام کانون محل اخذ رای. د_امضاءرای دهنده.پس از ثبت مشخصات مذکور،قسمت دوم ورقه که باید فاقد هرگونه امضاء،شماره و علامت مشخصه بوده و فقط دارای محل مناسب و کافی برای درج اسامی به تعداد اعضاءاصلی و علی البدل ارکان کانون باشد،از ورقه جدا و به رای دهنده تسلیم می گردد، تا رای خود را در آن به صورت مخفی نوشته و در صندوق بیاندازد.ماده 38 :پس از پایان مهلت اخذ رای ،صندوق آرا توسط هیئت رئیسه مجمع عمومی و هیئت نظارت مفتوح و آراء مأخوذه شمارش و قرائت می شود و فهرست منتخبان به ترتیب آراء مأخوذه تهیه و امضاء می گردد. تبصره_آراءقرائت شده مجدداً در صندوق ضبط و توسط هیئت نظارت لاک و مهر می گردد و تا پایان رسیدگی به اعتراضات احتمالی و اعلام نتیجه قطعی انتخابات محفوظ می ماند تا در صورت نیاز به بازبینی و بازرسی مورد استفاده قرارگیرد وسپس معدوم می شود.ماده 39 :مدت اعتراض ،از جریان انتخابات تا سه روز پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات می باشد و اعتراض از کسانی پذیرفته می شود که در مجمع عمومی حضور داشته اند.ماده 40 :اعتراض به صورت کتبی به کانون مربوط تسلیم و در جلسه ای مرکب از هیئت رئیسه مجمع عمومی و هیئت نظارت و نماینده شورای عالی رسیدگی می شود.رای اکثریت حاضران معتبر می باشد.ماده 41 :کانون مربوط ظرف سه روز از تاریخ قطعی شدن انتخابات ،اسامی منتخبان را به شورای عالی ارسال کرده و شورای مزبور احکام لازم را در اسرع وقت صادر و ابلاغ می نماید.ماده 42 :چنانچه در جلسه رسیدگی به اعتراضات ،اعتراض وارد تشخیص داده شود،مراتب جهت اتخاذ تصمیم لازم به شورای عالی اعلام می گردد.فصل چهارم_هیئت مدیره:ماده 43 :اعضاء اصلی هیئت مدیره کانون به ترتیب تعداد آراءمکتسبه از بین منتخبان تعیین و بقیه نیز به ترتیب تعداد آراء و تا حد نصاب مقرر در ماده(10)قانون عضو علی البدل خواهند بود.ماده 44 :اولین جلسه هیئت مدیره منتخب ظرف حداکثر یک هفته پس از صدور احکام اعضاء توسط شورای عالی به ترتیب به دعوت رئیس ،نایب رئیس هیئت مدیره قبلی و یا ناظر شورای عالی در مجمع عمومی با حضور تمامی اعضاءتشکیل و نسبت به انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی و مسوول امور مالی تصمیم گیری خواهند نمود. تبصره1_چنانچه در جلسه اول تمامی اعضاءحضور نیابند جلسه بعدی ظرف یک هفته با رعایت نصاب مندرج در ماده(10)قانون تشکیل یافته و مسوولان یاد شده،انتخاب می گردند. تبصره2_جلسات هیئت مدیره باید حداقل هر پانزده روز یک بار تشکیل و خلاصه مذاکرات و نتیجه تصمیمات قرائت و تصویب و سپس صورتجلسه به امضاء حاضران در جلسه برسد.ماده 45 :از اعضای اصلی و علی البدل جهت شرکت در جلسات هیئت مدیره دعوت به عمل می آید و اعضای علی البدل در صورتی حق رای خواهند داشت که به علت عدم حضور اعضای اصلی حد نصاب قانونی حاصل نشده باشد.در این صورت تا حصول نصاب قانونی اعضای علی البدل به ترتیب آراء به عنوان اعضای اصلی صرفاً در همان جلسه حق رای خواهند داشت.ماده 46 :در صورت فوت یا استعفاء و یا سلب صلاحیت و یا غیبت غیر موجه در شش جلسه متوالی و یا هر دلیل قانونی دیگر که باعث برکناری عضو اصلی شود،عضو علی البدلی که دارای بیشترین رای بوده به عنوان عضو اصلی جایگزین می گردد و حکم وی با معرفی رئیس کانون توسط رئیس شورای عالی صادر می شود.ماده 47 :هیئت مدیره هر کانون مکلف است هزینه متناسبی را که شورای عالی برابر تبصره ذیل ماده(30)قانون به عنوان سهم آن کانون از هزینه های جاری شورای عالی تعیین و ابلاغ می نماید همه ساله در بودجه خود منظور و به تدریج طی سال مالی مربوط حداکثر تا پایان سال مالی به شورای عالی بپردازد.ماده 48 :هیئت مدیره هر کانون موظف است به منظور اطمینان ازارتقای کیفیت خدمات حرفه ای کارشناسان کانون مربوط هماهنگی در روشهای انجام کارشناسی ،کیفیت گزارشهای کارشناسی پیشگیری از رفتار ناسازگار با شئون حرفه ای و ضرورت گذارندن دوره های بازآموزی کارشناسان عضو،همچنین دقت در رعایت مقررات قانونی،آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی و ضوابط و نظامنامه های تدوینی و تصویبی شورای عالی، برکار حرفه ای کارشناسان رسمی آن کانون نظارت مستمر نماید.نظارت کانون بر فعالیتهای حرفه ای اعضاء با جلب نظر گروه های تخصصی ذی ربط انجام می گیرد.کارشناسان رسمی موظفند پرونده ها ، اطلاعات ، مدارک مورد نیاز را برای رسیدگی در اختیار کانون و گروههای مذکور قراردهند.گزارشها و مدارک مربوط جزو اسناد طبقه بندی شده محسوب و به کارگیری و یا افشای آن در غیر مورد ممنوع می باشد. فصل پنجم_بازرسان: ماده 49 :وظائف و اختیارات بازرسان در شورای عالی عبارتست از: الف_مانند سایر اعضاء شورای عالی در جلسات شورای مزبور با داشتن حق رای شرکت نموده ودر تعیین خط مشی و سایر تصمیمات سهیم می باشند. ب_هر زمان که لازم بدانند می توانند امور مالی شورای عالی را مورد بررسی و حسابرسی قرار داده و اگر در زمینه نگهداری حسابها و مسائل مالی به مواردی از وجود نقص و یا سوء جریان برخورد نمودند موضوع را به رئیس شورای عالی جهت طرح در جلسات آن شورا گزارش نمایند و چنانچه رئیس شورای عالی از طرح موضوع خودداری نماید،بازرسان می توانند موضوع نواقص احتمالی را مستقیما در شورای عالی مطرح نمایند.ماده 50 :وظائف و اختیارات بازرسان در هیئت مدیره کانونها به شرح زیر است: الف_بازرسان می توانند در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رای شرکت نمایند. ب_بازرسان اختیار دارند بدون دخالت در امور اجرایی بر عملیات کانون نظارت داشته و دفاتر و اسناد و مدارک و اطلاعات مورد نیاز را بدون آنکه وقفه ای در فعالتهای اجرایی کانون ایجاد شود مطالبه و مورد بررسی قرار دهند. ج_بازرسان موظفند صورتهای مالی مصوب هیئت مدیره کانون را که حداقل دو هفته قبل از تشکیل مجمع عمومی سالیانه تهیه و در اختیارشان قرار می گیرد،مورد رسیدگی قرار داده و نظر خود را ظرف حداکثر پنج روز قبل از تشکیل مجمع عمومی در اختیار هیئت مدیره جهت طرح در مجمع عمومی قرار دهند و گزارش سالیانه خود را بر اساس ماده(20)قانون به مجمع عمومی ارائه نمایند.فصل ششم_آزمون ،کارآموزی،صدور پروانه کارشناسی: ماده 51_شورای عالی همه ساله طی یک نوبت آگهی که حداقل دردو روزنامه کثیرالانتشار کشور منتشرمی شود تعداد کارشناسان مورد نیاز د رشته های مختلف را به تفکیک نیاز استانها اعلان خواهد نمود. تبصره1_شورای عالی قبل از انتشار آگهی نظرات ادارات کل دادگستری های استانها و کانونها را در مورد نیاز استان مربوط کسب و بر مبنای آن تصمیم مقتضی اتخاذ می نماید. تبصره2_کانونها می توانند آگهی منتشره از سوی شورای عالی در بخش مربوط به حوزه فعالیت خود را در یک روزنامه محلی نیز منتشر نمایند.ماده 52 :داوطلبان درخواست پروانه کارشناسی باید تقاضای خودرا با مشخصات زیر به دفتر کانون مربوط یا دفتر نمایندگی استانهایی که کانون کارشناسان در آن استان تشکیل داده است تسلیم نمایند: الف_مشخصات کامل داوطلب. ب_محل اقامت داوطلب برای ابلاغ اوراق. ج_تصریح به نداشتن سوءپیشینه. د_تعهد به عدم اعتیاد به افیون و مواد مخدر. هـ_مدرک تحصیلی موردنیاز وچنانچه دانشنامه از دانشگاههای خارج از کشور اخذ شده باشد ارائه تاییدیه از مرجع ذی صلاح. و_رشته مورد درخواست پروانه کارشناسی. ز_محل مورد درخواست برای کارشناسی. ح_اعلام آدرس و مشخصات دو نفر معرف. ط_گواهی از مرجع معتبر مورد قبول کانونها مبنی بر داشتن پنج سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی لیسانس در رشته مورد تقاضا با توجه به بند(و)ماده(15)قانون و در مورد رشته هایی که دانشنامه لیسانس مربوط نداشته باشد اخذ گواهی از مراجع معتبر مورد قبول کانونها مبنی بر پانزده سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا با داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در هر رشته و در خصوص متقاضیان مشمول تبصره(2)ماده(15)قانون ارائه گواهی ده سال سابقه در امور ثبتی یا نقشه برداری ثبتی.ماده 53 :به منظور انتخاب کارشناسان مورد نیاز از لحاظ علمی و تجربی و صلاحیت اولویتهای اخلاقی و سایر موارد مقرر در ماده(15) قانون،در هر دوره آزمون شورای عالی کسانی را که در آزمون علمی و تجربی موفق و نصاب نمره قبولی کسب کرده اند به کمیسیون ماده (13)قانون معرفی می نماید.ماده 54 :برگزاری آزمون به صورت کتبی و شفاهی خواهد بود و منابع سوالات امتحانی عبارتست از منابع کتب دانشگاهی در رشته مربوط که با رعایت استانداردها و تجارب لازم مربوط به هر رشته انتخاب و معرفی می گردد.تبصره_موعد اعلام نتیجه قبولی داوطلبان حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ اخذ آزمون می باشد.ماده 55 :داوطلبان کارشناسی که جهت اخذ پروانه کارشناسی انتخاب می گردندموظفند، دوره کارآموزی خود را زیر نظر کارشناس راهنما که از سوی کانون مربوط معرفی می گردد با موفقیت بگذرانند.کارشناس راهنما هر سه ماه یکبار نظر خود را نسبت به کارآموز به کانون مربوط گزارش می نماید و در صورتی که نظر کارشناس راهنما نسبت به کارآموز منفی باشد دوره کارآموزی برای مدتی که لازم باشد اضافه می گردد.تبصره_وظائف کارآموز عبارتست از انجام امور کارشناسی آموزشی و مطالعه قوانین و مقررات مربوط و شناخت وظائف کارشناسی که از سوی کارشناس راهنما به وی محول می گردد و موفقیت در کلاسهای آموزشی که از طرف کانونها تشکیل می شود.ماده 56 :دستور العمل جزئیات طرح سوالات آزمون،نحوه برگزاری آزمون،نصاب نمره قبولی،مصاحبه علمی و تجربی،کارآموزی و نظارت بر آن و همچنین مقررات رشته ها و گروه های کارشناسی و تشکیل نمایندگی کانون استانها و شهرستانها ، به وسیله شورای عالی تدوین،تصویب و جهت اجراء به کانونها ابلاغ می گردد.فصل هفتم_کمیسیون صلاحیت و اولویتهای اخلاقی:ماده 57 :به منظور تطبیق موارد مندرج در مواد(9)و(15)قانون و گزینش صلاحیت اولویتهای اخلاقی متقاضیان کارشناسی و همچنین اظهار نظر در خصوص صلاحیت داوطلبان عضویت در ارکان کانون و عضویت در شورای عالی کمیسیونی به شرح مندرج درماده(13)قانون تشکیل می گردد که اهم وظائف آن به شرح ذیل می باشد: الف_تطبیق شرایط داوطلبان کارشناسی (متقاضیان امر کارشناسی)با مواد مندرج در ماده(15)قانون وگزینش صلاحیت اولویتهای اخلاقی و اعلام نتیجه به شورای عالی. ب_تطبیق شرایط داوطلبان عضویت در ارکان کانون با شرایط مندرج در ماده(9)قانون و اعلام نظریه خود ظرف مهلت هفت روز به کانونهای مربوط. ج_تطبیق شرائط داوطلبان عضویت در شورای عالی با شرایط مندرج در بندهای یاد شده در ماده(27)قانون و اعلام نظر در مهلت هفت روز به شورای عالی.ماده 58 :واحد حراست کانون مکلف است هرگونه همکاری را با کمیسیون ماده (13) قانون به عمل آورده و تحقیقات مورد نظر کمیسیون را در مهلتی که تعیین می شود انجام و نتیجه را اعلام دارد.همچنین کلیه مراجع قضائی و انتظامی،وزارتخانه ها سازمانها ، موسسات ، شرکتها ، بانکها، شهرداریها، بنیادها، نهادهای انقلاب اسلامی و اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و سایر مراجع عمومی و دولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام یا ذکر صریح نام است موظفند به استعلامات کمیسیون ماده(13)و حراست کانون پاسخ داده و همکاریهای لازم را معمول دارند. تبصره_در صورتی که وزارت اطلاعات در مهلت مقرر در تبصره (هـ) ماده (15) به استعلامات انجام شده پاسخ ندهد،کمیسیون بر اساس اطلاعات کسب شده تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد نمود. فصل هشتم_دادسرا و دادگاههای انتظامی: ماده 59 :شکایات از تخلفات کارشناس رسمی باید کتبی و با امضای شاکی بوده و حاوی مشخصات زیر باشد: الف_نام ونشانی شاکی . ب_موضوع شکایت با تصویر گزارش کارشناس و ذکر مدارک مورد استناد. شکایت در دفتر کانون مربوط ثبت می شود و هیئت مدیره کانون عندالاقضاء شکایت را جهت رسیدگی و اظهارنظر به دادسرای انتظامی کانون کارشناسان رسمی ارسال می نماید.ماده 60 :در صورتی که دادسرای انتظامی پس از اقدامات اولیه و بررسی و تفهیم اتهام به تعقیب کارشناس معتقد باشد ، کیفرخواست صادر و ضمن ارسال به دادگاه انتظامی کانون کارشناسان رسمی ،یک نسخه از آن را ظرف مهلت ده روز از طریق کانون مربوط بوسیله پست سفارشی پیشتاز به کارشناس ابلاغ می نماید ،‌کارشناس می تواند ظرف مهلت یک ماه از تاریخ ابلاغ پاسخ خود را کتباً از طریق دفتر کانون و یا مستقیماً به دفتر دادگاه انتظامی تسلیم نماید.ماده 61 :در صورتی که دادسرا یا دادگاههای انتظامی کانون حضور شاکی یا کارشناس را برای ادای توضیحات و کشف حقیقت لازم بدانند حسب مورد احضاریه صادر می نمایند.عدم حضور در وقت مقرر بدون عذر موجه مانع از رسیدگی و اتخاذ تصمیم نخواهد بود.ماده 62 :عذر موجه برای کارشناس علاوه بر مقررات مندرج در ماده(41)قانون آیین دادرسی مدنی شامل دعوت دادگاهها و مراجع قانونی دیگر جهت قرار کارشناسی یا ادای توضیحات نزد مراجع مذکور نیز می باشد.ماده 63 :دادگاههای انتظامی پس از وصول پاسخ کارشناس یا انقضای مهلت های مذکور در ماده(59)وقت رسیدگی تعیین می کنند و از طریق دفتر دادگاه به اطلاع دادسرای انتظامی و کارشناس و ریاست کانون مربوط و در مورد دعاوی تجدیدنظر به شورای عالی جهت معرفی دیگر اعضاء دادگاه خواهند رساند . اعضای معرفی شده در هر پرونده تا پایان رسیدگی و صدور رای قابل تعویض نخواهند بود.عدم حضور کارشناس یا معاون دادسرای انتظامی مانع رسیدگی و صدور حکم نخواهد بود.ماده 64 :چنانچه به نظر شورای عالی نیاز به شعبه یا شعب دیگر تجدیدنظر انتظامی باشد ، با درخواست رئیس شورای مزبور و تصویب رئیس قوه قضائیه تشکیل خواهد شد.ارجاع پرونده به شعبه یا شعب تجدید نظر به عهده رئیس شعبه اول تجدید نظر است.ماده 65 :در صورتی که مراجع قضائی از کارشناسان تخلفی مشاهده نمایند که قابل تعقیب در دادگاه انتظامی باشد مراتب را کتباً به کانون مربوط اطلاع می دهند . هر گاه کانون موضوع را قابل تعقیب تشخیص دهد پرونده را جهت رسیدگی به دادسرای انتظامی کانون ارجاع می نماید و چنانچه معتقد به تعقیب نباشد مراتب را به مرجع مذکور اطلاع می دهد.در صورتی که نظر کانون مورد پذیرش مرجع قضایی قرار نگیرد رأساً جهت رسیدگی به دادسرای انتظامی کانون ارجاع می نماید.ماده 66 :مراجع قضایی رسیدگی کننده به شکایات علیه کارشناسان رسمی چنانچه عمل انتسابی را جرم ندانند لکن موضوع را منطبق با یکی از تخلفات مندرج در ماده(26)قانون تشخیص دهند پرونده را با صدور قرار مقتضی جهت رسیدگی به دادسرای انتظامی کانون مربوط ارسال خواهند نمود.ماده 67 :کلیه شکایات واصله علیه اعضای هیئت مدیره ، دادستان و بازرسان کانونها به شورای عالی ارسال می گردد. شورای عالی موظف است موضوع را ضمن بررسیهای لازم عندالاقتضاء با سوابق امر در اجرای بند(ط)ماده(7)قانون جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به دادسرای انتظامی قضات ارسال نماید.ماده 68 :دادستان انتظامی هر کانون مکلف است دو برابر دادیاران مورد نیاز را از بین کارشناسان رسمی آن کانون انتخاب و معرفی نماید.هیئت مدیره کانون مربوط دادیاران مورد نیاز را تایید و جهت صدور حکم انتصاب به دادستان انتظامی معرفی می کند.تبصره_دادستان انتظامی کانون می تواند افرادی را از بین حقوقدانان پس از تامین بودجه آنان ازطریق هیئت مدیره و مجمع عمومی به عنوان معاون دادستان انتخاب و ابلاغ لازم صادر نمایدماده 69 :در صورتی که مراجع قضائی و انتظامی وزارتخانه ها،ادارات،سازمانها،موسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت،بانکها،نهادها،بنیادها،شهرداریها و اشخاص حقیقی وحقوقی،کارشناس رسمی از کانونها خواسته باشندمکلفند دستمزد کارشناسی را در امور ارجاعی به حساب کانون یا نمایندگی کانون مربوط واریز نمایند تا پس از کسر پنج درصد(5%)سهم کانون و سایر کسورات قانونی مابقی به کارشناس پرداخت گردد.تبصره1_در صورتی که به هرعلت حق الزحمه کارشناسی در صندوق کانون تودیع نگردید مراجع مذکور در این ماده مکلفند فهرست پنج درصد (5%) سهم کانون را کسر و در وجه کانون واریز و به اطلاع کانون یا نمایندگی کانون مربوط برسانند. کارشناسان نیز موظفندپنج درصد(5%)وجوه مکسوره از حق الزحمه کارشناسیهای خودرا به اطلاع کانون برسانند. تبصره2_کارشناسان متخلف از مفاد این ماده در حکم مرتکبان خلاف شئون شغلی مصرح در بند(هـ)ماده(26) قانون بوده و تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت.ماده 70 :در تخلقات انتظامی که دو سال از تاریخ وقوع آن منقضی گردیده و تعقیب نشده باشد و یا دوسال از تاریخ آخرین اقدام انتظامی آن گذشته و منتهی به صدور حکم نشده،تعقیب موقوف خواهد شد.معاون اول رئیس جمهور_محمدرضا عارف